* زندگی نامه سهراب سپهری بیوگرافی روانشناسی رنگ در اشعار عکس تصویر - گلچین صفاسا safasa_com@
X
تبلیغات
رایتل

گلچین صفاسا safasa_com@

کانال تلگرام + اینستاگرام گلچین صفاسا safasa_com@

1394/07/14 ساعت 07:41

زندگی نامه سهراب سپهری بیوگرافی روانشناسی رنگ در اشعار عکس تصویر




سهراب سپهری
عکس تصویر کارت پستال والپیپر سهراب سپهری شاعر نقاش کاشانی گلچین صفاسا

=

روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری + عکس تصویر


 رنگ ها

گلچین صفاسا : سالروز سالگرد تولد زاد روز زاده شدن متولد میلاد چهاردهم پانزدهم 14 15 مهر ماه پاییز خزان  استاد شعر نو مولانا مولوی زمان عارف شاعر نقاش سرایشگر سیاح گردشگر توریست جهانگرد شادروان مرحوم سهراب سپهری اهل کاشان اصفهان کویر گل و گلاب روحیه انگیزه بالا تنهایی حال و احوال زندگی نامه بیوگرافی شرح حال عکس تصویر تصاویر کارت پستال صدای بازمانده آثار کتاب شعر کوتاه معاصر ایران زبان و ادبیات فارسی
  در ادامه +  دانلود تنها صدای باقی مانده از سهراب سپهری ... ((++))



  


#گلچین_صفاسا #گلچین #صفاسا  #صفاصا  گلچین صفاسا  www.safasa.com

وایبر+لاین+تانگو+تلگرام+لنزور+کلوب+اینستاگرام+فیسبوک+عکس+تصویر+واتساپ+پروفایل+جدید+2015+1394+2016+1395+خوشگل+
http://s1.freeupload.ir/i/00059/kqyxtrquheyd.gif.


 

+

انتشار مطالب فقط  با ذکر این   منبع: گلچین صفاسا  www.safasa.com  


+
زندگینامه و بیوگرافی سهراب سپهری - روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری - شعر نو سهراب سپهری + عکس
گلچین صفاسا - www.safasa.com
عکس تصویر تصاویر والپیپر سهراب سپهری -تولد میلاد زاد روز سهراب سپهری+عکس - دانلود صوت صدا قدیمی تاریخی سهراب سپهری تنها صداست که می ماند mp3

==
  • سه شنبه 11/10/1386

زندگی نامه سهراب سپهری بیوگرافی شرح حال + عکس تصویر

سهراب سپهری
عکس تصویر کارت پستال والپیپر سهراب سپهری شاعر نقاش کاشانی گلچین صفاسا

سهراب سپهری شاعر و نقاش معاصر ایران در 15 مهر ماه 1307 در کاشان پا به عرصه حیات گذشت و در 13 اردیبهشت 1359 در تهران درگذشت.

وی پس از طی تحصیلات شش ساله ابتدایی در دبستان خیام کاشان (۱۳۱۹) و متوسطه در دبیرستان پهلوی کاشان (خرداد ۱۳۲۲) و به پایان رساندن دوره ی دو ساله ی دانشسرای مقدماتی پسران (خرداد ۱۳۲۴)، در آذر ۱۳۲۵ به استخدام اداره ی فرهنگ کاشان در آمد. در شهریور ۱۳۲۷ در امتحانات ششم ادبی شرکت نمود و دیپلم دوره ی دبیرستان خود را دریافت نمود. سپس به تهران آمد و در دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و هم زمان به استخدام شرکت نفت در تهران در آمد که پس از هشت ماه کار استعفا کرد. سپهری در سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعه ی شعر نیمایی خود را به نام «مرگ رنگ» انتشار داد. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد و به دریافت نشان درجه ی اول علمی نیز نایل آمد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعه ی اشعار خود را با عنوان «زندگی خواب ها» منتشر کرد. آنگاه به تأسیس کارگاه نقاشی همت گماشت. در آذر ۱۳۳۳ در اداره ی کل هنرهای زیبا (فرهنگ و هنر) در قسمت موزه ها شروع به کار کرد و در ضمن در هنرستان های هنرهای زیبا نیز به تدریس می پرداخت. در مهر ۱۳۳۴ ترجمه ی اشعار ژاپنی از وی در مجله ی «سخن» به چاپ رسید. در مرداد ۱۳۳۶ از راه زمینی به کشورهای اروپایی سفر کرد و به پاریس و لندن رفت. ضمناً در مدرسه ی هنرهای زیبای پاریس در رشته ی لیتوگرافی نام نویسی نمود. وی همچنین کارهای هنری خود را در نمایشگاه ها به معرض نمایش گذاشت. حضور در نمایشگاه های نقاشی همچنان تا پایان عمر وی ادامه داشت. وی سفرهای دیگری به کشورهای جهان نمود.

 

شعر سهراب سپهری

شعر سهراب سپهری رنگارنگ است و خواننده را به افقهای تازه می کشاند. آثار وی پُر است از صور خیال و تعبیرات بدیع، که با وجودِ زیبایی ظاهری و تصویرهای بدیع و رنگارنگ، در مجموع از جریان های زمان به دور است. در اشعار او نقد و پیام اجتماعی کم رنگ است، و در آن پراکندگی و ناهماهنگی تصاویر به چشم می خورد. اما سهراب در اشعارش به طور کلی و در بعدی وسیع نگران انسان و سرنوشت اوست. سپهری روح شاعرانه و لطیفی داشت که برای هر چیز معنی و مفهومی خاص قائل بود. تخیل وی در همه ی اشیاء باریک می شد و از آنها تصاویری زنده و حساس می ساخت، بدین علت است که اندیشه ها و تجربه های فکری و عاطفی او به حالتی دلپذیر درآمده است. سهراب سپهری دارای سبک ویژه ای است که می توان او را بنیانگذار این شیوه دانست. در واقع می توان گفت قابل توجه ترین اتفاق در عرصه ی شعر نو در سال 1332، چرخش سهراب سپهری از زبان نیمایی به زبان هوشنگ ایرانی است. اهمیت این اتفاق از آن جهت بود که در آن سالها، متأثرین از نیما فراوان بودند، ولی کسی به زبان هوشنگ ایرانی و زیبایی شناسی او وقوف نداشت.

سپهری، تنها شاعر متأثر از درک هوشنگ ایرانی بود که زبان او را تا حد چشمگیری تکامل بخشید و اگر این نبود یکی از ظریفترین و پر ظرفیت ترین دستاوردهای شعر نو، نیمه کاره و ناقص می ماند. شعر سپهری دارای تصویرهای شاعرانه و مضامین و مفاهیم عرفانی و فلسفی و غنائی است. سهراب شاعری بود، غوطه ور در دنیای شعر و هنر خویش که به همه چیز رنگ شعر می داد. همه ی اشیاء برای او معنویت داشتند، در ژرفای هر چیز مادی فرو می رفت و به آن حیات معنوی می بخشد. گویی برای او تمام ذرات عالم دارای روح و عاطفه و احساس بودند. زبان سپهری نیز زبانی لطیف و ویژه ی خود اوست. شعرش دارای تصاویر تازه ولی مبهم است و از این رو ساده و روشن نیست. خیالات ظریف و تصویرهای زیبا سراسر اشعار وی را در برگرفته است. او البته همواره در راه تکامل خویش پیش رفته است و این نکته را از خلال شعرهای «هشت کتاب» او می توان دریافت. در کل، سهراب سپهری در شعر با زبان ساده، انسانها را به نگریستن دقیق در طبیعت و نزدیک شدن و یکی شدن با آن دعوت می کند. او محیط خود و عصری را که در آن می زیست نمی پسندید و در جستجوی عالمی والاتر و برتر بود.

 منابع:

- شعر معاصر ایران از بهار تا شهریار، جلد دوم / حسنعلی محمدی، ص. ۵۹۹ - ۶۰۵.

- صد شاعر/ خسرو شافعی/ ص501-506

 منبع : تبیان

=

انتشار مطالب فقط  با ذکر این   منبع: گلچین صفاسا  www.safasa.com  


=

روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری + عکس تصویر

خلاصه یک مقاله بلند

 رنگ ها

درمقالة «روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری» نویسنده می خواهد از راه توجه به بسامد واژگانی رنگها با روشی علمی به ویژگیهای اخلاقی، رفتاری شاعر پی ببرد و عمق جهان بینی او را باز شناسد. خلاصه مقاله از نظرتان می گذرد:

در مقدمه مقاله درباره «رنگ و روان آدمی» بحث شده است.

رابطه رنگ و روان آدمی:

بدیهی است کیفیت تأثیر انسان از رنگها ماهیت کاملاً روانی دارد و به طور غیرمستقیم در هنجارها و واکنشهای او مؤثر است؛ به گونه‌ای که استفاده نامناسب از رنگها، موجب بروز اغتشاشات روانی در انسان می‌شود. پیشرفتهای دقیق علمی و آگاهی از معانی و مفاهیم حقیقی رنگ و تأثیر آن در روح و روان آدمی، روانشناسان را بر آن داشته است تا با دقت در چگونگی گزینش و کاربرد رنگها توسط افراد به بررسی جنبه‌های پنهان شخصیت آنان بپردازد. البته کاربرد روانی رنگ و بررسی روانشناسانه آن چندان هم ساده به نظر نمی‌رسد؛ زیرا پیچیدگی روحی انسانها، حس زیباشناختی (Aesthetic) مخصوص به خود را ایجاد می‌کند، که در اقوام و ملتهای گوناگون این تأثیرگذاری متفاوت است؛ مثلاً «در لندن، خودکشی های زیادی روی پلی سیاه رنگ به نام فریارز سیاه (black friars) صورت می‌گرفت که با تغییر رنگ آن از سیاه به رنگ سبز روشن ، تعداد خودکشی ها به یک سوم کاهش یافت.»

دومین بحث مطرح شده

«رابطه رنگ و روان شاعر معاصر»

 است:

چون هدف شعر و ادبیات امروز، دست یافتن به شناخت عینی و جزئی تازه‌ای از «خود» و «جهان» است تا مردم بتوانند برای تحقق بخشیدن به نظم مطلوب عصر خویش از آن یاری جویند»1،رنگ می‌تواند بهترین عنصر در این شناسایی باشد. از آنجا که هر انسانی از محیط طبیعی خویش متأثر است و بسته به روحیه یا مسلک و اندیشه خویش به رنگی خاص علاقه دارد و بدان عشق می‌ورزد یا از رنگی دیگر متنفر است، انعکاس این تمایل با تنافر همواره در تمام عرصه اعمال و گفتار و نوشتار او جلوه می‌نماید.

 رنگ ها

‌[...]اساساً نگاه شاعران معاصر، جنبشی از درون به بیرون است؛ یعنی آنان می‌کوشند تا با استفاده از عناصر عینی‌گرا چون طبیعت و محیط پیرامون به تداعی تصورات ذهنی و روحیات  شخصی بپردازند. برای همین است که بیشتر تصاویر شاعران معاصر، شخصی و برگرفته و برخاسته از محیط، اجتماع و حوادث شخصی زندگانی آنان است.

از آنجا که شعر امروز حاصل تجربیات شخصی و اجتماعی و متأثر از روحیات و عواطف روانی شاعران است، شناخت فراز و نشیبهای زندگانی شاعر امروزی تقریباً ضروری است؛ چرا که شاعر امروزی به دلیل پیروی نکردن از سنت گرایی کهن، تقریباً مستقل از دیگران عمل می‌کند و از شعر به عنوان ابزاری برای بیان عقاید واحساسات خود و حتی ابزاری به منظور رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی استفاده می‌کند. لذا تأثرات سیاسی و اجتماعی و زندگانی شخصیت شاعر معاصر با گزینش واژگان، به ویژه رنگها در ارتباط مستقیم است.

در بخش سوم مقاله، نویسنده تحت دو عنوان دیگر به

« تحلیل روانشناسی رنگ در آثار سپهری »

می پردازد.

برای این منظور نخست بسامد واژگانی که به طور صریح به رنگ اشاره داشته اند در جدولی نشان داده شده، سپس بسامد صفات تداعی کننده رنگ در دیوان سپهری در جدولی دیگر ارائه شده است.

همان گونه که در جامعه آماری مشاهده می‌شود، رنگ سبز پر کاربردترین رنگی است که در هشت کتاب سپهری جلوه می‌کند و به دنبال آن، رنگ سیاه ـ که بیشترین نقش آن در دو اثر اولیه او، یعنی مرگ رنگ و زندگی خوابهاست ـ آبی از بیشترین بسامد برخودار است. اما همان گونه که بیان شد، رنگ سیاه در جهان‌بینی او چندان مطلوب نیست و اصلاً مایه تنفر سهراب است . واقعیت این است که شخصیت آرام، مطمئن، مصلح و آرمانخواه سپهری در تحلیل روانشناسانه رنگهای سبز و آبی دیوان او نهفته است.

 سبز

رنگ سبز، تأثیری آرام بخش بر ذهن دارد؛ ایجاد زندگی می‌کند و همچنین احساسات را آرام می‌کند و شادی را به قلب می‌آورد.2 در روانشناسی رنگها آمده است: « انتخاب کننده رنگ سبز دارای صفات روحی اراده در انجام دادن کار، پشت کار و استقامت است. سبز مایل به آبی نمایانگر عزم راسخ، پایداری، و مهمتر از همه، مقاومت در برابر تغییرات است. انتخاب کنندگان رنگ سبز اصلاحگرانی هستند که مایل به اصلاح وضع موجود هستند. و شخصی که رنگ سبز را انتخاب می‌کند مایل است تا عقاید خود را به کرسی بنشاند و خود را به عنوان نماینده اصول اساسی و تغییرناپذیر معرفی کند و می خواهد به دیگران پند و اندرزهای اخلاقی دهد.»3 با نگاهی به آثار میانی و پایانی سپهری، رد پای این خیرخواهی و اصلاح‌طلبی (رفورمیسم) را می‌توان به خوبی مشاهده کرد. «سبز موجب نرمش‌پذیری اراده نیز می‌شود و همین نرمش پذیری به شخص امکان ایستادگی در برابر مشکلات را می‌دهد؛ زیرا از طریق این ایستادگی است که شخص می‌تواند کاری را به انجام برساند و بدین سان موجب احترام بیشتر برای خود می‌شود.»4

در این میان، علاقه سپهری به رنگ آبی، واقعیتی انکارناپذیر و اظهار علاقه سپهری به رنگ آبی در کتاب «اتاق آبی» خود بیان کنندة این ادعاست. آبی رنگ اندیشه است و سهراب در پناه آرامش آن می‌اندیشید و در انتقال آن افکار به دیگران همواره می‌کوشید.


نتیجه گیری

سپهری در دوره‌ای از زندگی شخصی خویش، یعنی از زمانی که در تهران تحصیل می‌کرد و دراجتماع حضور فعال داشت تا زمانی که خود را از کارهای حزبی و اجتماع پر آلام و مکتب رمانتیسیسم رها نکرده بود، همواره مضطرب و نگران بودو به دنبال آرامش و رهایی از  کشمکشهای روحی و روانی خویش می‌گشت که کاربرد و انتخاب رنگهای تیره در آثار اولیه او حکایتگر این نکته است؛ چرا که به اعتقاد روانشناسان، انتخاب رنگ سیاه بیانگر نفی خود و اعتراض به سرنوشت خویش است.

5سرانجام، وجود رنگهای اصلی و روشن در کتاب چهارم به بعد سپهری، نشان از شخصیت بهنجار و با ثبات ، پویا، مطمئن، تأثیرگذار و اصلاح طلب اوست. شخصیت زنده و پویایی که با واژگان و واژه‌های رنگین اشعار خویش، همواره انسان را به تکاپو و تحرک وا می‌دارد و به سیر و سفر در انفس و آفاق دعوت می‌کند . او اساساً چه در سطح کلمه ـ چون گزینش واژگان رنگین ـ و چه در سطح کلام ـ بویژه در اشعاری چون مسافر، صدای پای آب، نشانی، پشت هیچستان و . . . همواره انسان را به تلاش و تکاپو برای رسیدن به حقیقت دعوت می‌کند و در رسانیدن « من فردی» به «مای جمعی» یک تنه می‌کوشد.

پی‌نوشت:

1. توکلی، حمید: رنگ در تصویر سینمایی، حمید توکلی، پایان نامه کارشناسی ارشد هنر، دانشگاه تربیت مدرس، 1371، ص 17.

2. نیک بخت،محمود: از اندیشه تا شعر،چاپ اول، اصفهان، نشر هشت بهشت، 1374، ص 1.

3. لاد، واسانت: پرورش جسم در آیین بودا، ترجمه مسعود عابدی، چاپ دوم، انتشارات قلم، 1370، ص 205.

4. لوشر، ماکس: روانشناسی رنگ‌ها، ص 85-83.

5. همان، ص 18.

6. بهترین شاهد این مدعا صادق هدایت است است که فضای تیره و سیاه آثار او نمایانگر اعتراض او به اوضاع موجود و سرنوشت خویش بود. اما سرانجام برخلاف سپهری، نه تنها نتوانست بر تلاطم فکری و روحی خود غلبه کند بلکه با خودکشی بر نفی خویشتن پای فشرد و به زندگی خود پایان داد.

 


 فصلنامة پژوهشهای ادبی، سال اول، شمارة دوم، پاییز و زمستان ، 1382، ص 145- 156.

سید علی قاسم‌‌زاده -  دکتر ناصر نیکوبخت -منبع:  بخش ادبیات تبیان

انتشار مطالب فقط  با ذکر این   منبع: گلچین صفاسا  www.safasa.com  

مطالب مرتبط در لینک های زیر :

دانلود تنها صدای باقی مانده از سهراب سپهری : (( 1 ))   --  (( 2 ))  --  (( 3 ))

//
//

1- سنگ مزار قبر آرامگاه سهراب سپهری از دیروز تا امروز+عکس+تصویر+پوستر ((++))
//
//

2- زندگینامه+بیوگرافی+شرح+حال+شادروان+سهراب+سپهری+شاعر+نقاش+معاصر عکس+تصویر ((++))
//
//

3- سهراب سپهری  مرگ پدر را چه عاشقانه روایت میکند+عکس تصویر پوستر کارت پستال ((++))



+ دیگر تصاویر زیر رو هم ببینید

+

گلچین صفاسا کارت پستال عاشقانه جدید باکیفیت عکس نوشته  عشقولانه شعر متن پیامک تکست دلبرانه شاعرانه شاد1395 2016
http://s6.picofile.com/file/8214101284/love1_11.jpg


+

اشعار کوتاه عاشقانه ادبی (+) شعر مینی معاصر زبان و ادبیات فارسی شاعران رمانتیک عصر نو + عکس تصویر جملکس متن شعر تکست
http://hw8.asset.lenzor.com/lp/12457678-6959-l.jpg

=


عاشقانه پاییز برگ ریز اشعار شعر کوتاه درباره پائیز خزان فصل دلتنگی تنهایی+عکس تصویر(+)
جملات عاشقانه, عکس های عاشقانه

=

گلچین صفاسا بهترین برترین مجموعه شعرهای کوتاه عاشقانه خوب عالی جدید معاصر ادبیات فارسی+عکس(+)

http://hw8.asset.lenzor.com/lp/12164936-3483-l.jpg

+

بهترین مجموعه تصاویر عکس گل سرخ رز قرمز صورتی خوشگل قشنگ زیبا (++)

+

عکس نوشته های زیبا و آموزنده از بزرگان اندیشه(+) فلسفه حکمت عرفان  تفکر ادیب
جملکس های زیبا, جملات قصار
#گلچین_صفاسا عکس نوشته متن تکست ادبی فاز بالا فلسفی سخن بزرگان مطالب پربازدید لایک خور سودمند www.safasa.com

+

دانلود آهنگ ترانه و تصنیف پنهان چو دل همایون شجریان شعر مولانا+عکس


=


مجموعه گلچین بهترین ویدیو کلیپ فیلم جذاب جالب دیدنی  بامزه آخر خنده باحال دانلود کانال آپارات گلچین صفاسا (++)
 کانال گلچین صفاسا در آپارات با بیش از هزار ویدیو کلیپ و فیلم جذاب باحال دیدنی

+


+عکس تصویر تصاویر والپیپر پوستر آرم نشان علامت وبلاگ تارنما تارنگار سایت گلچین صفاسا www.safasa.com
 فقط با ذکر منبع لینک دار   گلچین صفاسا  کپی کنید www.safasa.com

انتشار مطالب فقط  با ذکر این   منبع: گلچین صفاسا  www.safasa.com  

+


نظرات (0)
نام :
پست الکترونیک : عدم نمایش ایمیل بعد از درج
وب/وبلاگ :
      
. . ❤☆❤☆ ☆❤ ❤☆ انتشار مطالب و عکس ها بدون ذکر این منبع : www.safasa.com حرام است و پیگرد قانونی دارد.❤کپی از نوشته های من ممنوع است❤☆